Ako nahradiť Telekom router?

Internet od Telekomu je spoľahlivé riešenie a moja skúsenosť je, že som nikdy žiadny väčší výpadok, či iný problém neriešil.

Kameň úrazu a dôvod prečo tento článok píšem je ich router, ktorý k internetu dodávajú. V mojom prípade to je model ADB VV3212

Hlavné nedostatky:

  • Časté vypadávanie WiFi
  • Slabý dosah WiFi
  • Takmer žiadna možnosť vlastnej konfigurácie

K poslednému bodu ešte doplním, že ak máte deti a chcete obmedziť obsah, aby si decka nepozerali stránky typu xxx.com a podobne, tak toto pravdepodobne na Telekom routeri nedokážete.

Ako to teda riešiť?

1. Výber nového routeru

Pri výbere som sa zameral najmä na zariadenia, ktoré majú dobrý dosah signálu a pomer cena/výkon.

Víťazom sa stal router Zyxel NGB 6615.

Inštaláciu zvládnete do 10 minút. Sieťovým káblom prepojíte Telekom router (ľubovoľný port) s novým routerom (WAN port) a v zásade postupuje už iba podľa priloženého manuálu.

V mojom prípade som sa rozhodol deaktivovať frekvenciu 5GHz, keďže táto frekvencia ponúka slabší dosah ako štandardná 2.4GHz. (Jej výhodou je vyššia prenosová rýchlosť, to ale nebola u mňa priorita).

Nastavíte si WiFi sieť a v zásade máte hotovo.

Telekom Wifi sieť môžete následne deaktivovať.

V prípade, že Telekom WiFi sieť už nepotrebujete, odporúčam ju deaktivovať, aby sa navzájom zbytočne nerušili. Telekom router bude aj naďalej primárny zdroj internetu, akurát, že nebude poskytovať WiFi pokrytie.

Nastavenie režimu routera

Operačný režim nového routera je potrebné ponechať v nastavení „Router“. Nastavenie „Access Point“ vám z vášho zariadenia urobí defakto Hub, kde stratíte väčšinu možností konfigurácie a okrem iného aj možnosť filtrovať citlivý obsah.

Pre info: Čo je router a čo je access point.

2. Problém s DNS

Po pár dňoch používania takto nastaveného riešenia, sa začali objavovať prvé problémy:

  • Niektoré stránky sa občas nechceli načítať – raz áno, potom zase nie.
  • Pripojenie na FTP server tiež nefungovalo na 100% – vytvárali sa nové sessions až kým sa nezablokoval prístup.

Klasika, nechápal som čo sa to zase deje a prečo to človek musí riešiť. Prečo nemôže všetko fungovať hneď? Taký je ale život.

Odpoveď som však našiel na internete celkom rýchlo – DNS.

DNS je služba, ktorá preloží názov stránky na jej IP adresu a vďaka nej sa v sieti dokáže vytvoriť spojenie. Problém bol, že môj nový router si automaticky nastavil DNS server na 192.168.1.1 (Lokálna adresa Telekom routera). Toto nastavenie však spôsobovalo problémy.

Riešenie: Nastavenie DNS na oficiálne Telekom DNS servery. V mojom prípade to vyzerá takto:

V prípade Zyxel routera nájdete toto nastavenie v sekcii WAN.

Od tohto momentu som sa s vyššie spomenutými problémami viac nestretol.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *