Ako prežiť home office

2+

Súčasná situácia ohľadom vírusu COVID-19 prinútila mnohých opustiť svoju kanceláriu, kolegov a ostať pracovať doma na home office. Práca z domu prináša niekoľko výziev a chce to čas, si na tento nový spôsob zvyknúť. V mojom prípade pracujem z domu už piaty rok a chcel by som sa podeliť o pozitívne a aj negatívne stránky domáceho officu.

PS: Žiaľ, tieto rady môžu byť pre tých, čo majú doma malé ratolesti nepoužiteľné. Môj dobrý kamarát to však dáva aj s dvomi deťmi doma – ako? – skúsim ho v dohľadnej dobe vyspovedať 🙂

Aktívne ráno

Takýto výhľad by sa ráno hodil, foto:  Dawid Zawiła

To, ako bude vyzerať tvoj deň, záleží vo veľkej miere iba od teba. Home office ti však môže veľa času ušetriť. Tu odporúčam vstať z postele v rovnaký čas ako bežne do práce, prípadne aj skôr.

Hneď na začiatku dňa tak dostaneš zadarmo hodinu času, ktorú by si inak minul na cestovanie do práce. Ako ten čas využiješ, je úplne na tebe. Môžeš napríklad začať skôr pracovať a tým pádom aj skôr ukončíš svoj pracovný deň.

Každé ráno je dobré si dať krátku rozcvičku. O to viac ak nikam necestuješ a tvoj office je od teba na 10 krokov. Tu odporúčam jednoduchý strečing – poohýbať sa trošku a doplniť to o kliky a prípadne drepy. 5 minút úplne stačí.

Mne sa osvedčilo túto hodinku rozdeliť medzi čítanie knihy a prácu na vlastných projektoch. Čítaním knihy si dopraješ ešte chvíľku oddychu pred prácou a zároveň načerpáš nové myšlienky do dňa.

Vlastné projekty ťa bavia viac ako tvoja oficiálna práca a pomôžu ti sa ráno rozbehnúť do tempa.

Odporúčam jeden deň v týždni si privstať o 30 minút skôr a dať si ranný beh. Ideálny deň na toto je pre mňa piatok, kedy som už unavený po celom týždni a beh mi dokáže ráno dobiť baterky. Zároveň je to skvelá príležitosť ako pokecať s kamarátom – spolubežcom.

Dobrá rada je aj vyhnúť sa facebookom či akýmkoľvek správam zo sveta. Nezahlcuj si hneď z rána hlavu. Potrebuješ ju mať čistú, aby si sa dokázal venovať naplno práci a mal priestor aj na vlastné nápady.

Keď raňajkuješ, povenuj sa svojej manželke, prípadne rozmýšľaj sám nad sebou. Určite však nepozeraj do mobilu.

Výkonné doobedie

Po ráne máš najväčší focus, foto: Jiri Sifalda

Väčšina z nás prežíva svoju najvýkonnejšiu časť dňa doobeda. Vtedy sa dokážeme najviac sústrediť na prácu a to sa odráža aj na výsledkoch, dúfam 🙂

Daj si preto pozor, aby si tento čas nepremárnil. Snaž sa ho venovať iba práci. Povolená je prestávka na kávičku a malú desiatu. Osobne sa snažím zapájať do doobedia aj krátky čas na modlitbu a sväté písmo, zatiaľ však veľmi nepravidelne.

Určite si nezapĺňaj hlavu sociálnymi sieťami či inými novinkami zo sveta, strata času.

Doma sa nevarí, dopraj si pauzu

Sprav si výlet do mesta, foto: Alvin Mahmudov

Po odmakanom doobedí chutí obed naozaj dobre. Ale aj ten si musíš zaslúžiť. A to najlepšie prechádzkou do obľúbenej reštaurácie. Nadýchaš sa čerstvého vzduchu, slnko ti pohladí tvár a ak zrovna nie je vírusová epidémia, tak aj pokecáš s niekým na obede.

Tu odporúčam opäť popri jedle nechytať telefón do ruky. Správy z neho ťa budú zbytočne stresovať a nebude ti tak chutiť.

Po návrate z obedu máš právo na 15 minút otvoriť knihu. Teraz môžeš pozrieť aj čo je nové vo svete, no snaž sa predsa len vydržať a odložiť si čítanie správ až po pracovnej dobe.

Poobedie utečie rýchlo

Vieme čo s nami obed robí. Ak je ťažký, tak sa nám chce spať. Toto je veľmi náročná časť home officu, a síce, prinútiť sa poobede nezaspať. Dobré pomôcky v boji sú určite káva a hudba do pozadia. Niekedy ale ani to nemusí zabrať.

Ak to inak nejde, tak si dopraj tzv. „powernap“ = ľahni na gauč a daj si na 20 minút šlofík. Toto vie niekedy neuveriteľne pomôcť a ak ešte potom pridáš kávu, niekedy to môže spôsobiť až raketový návrat do tempa.

Powernap ťa vie vrátiť do tempa, foto: Daniela Turcanu

Každopádne platí, že si už menej výkonný ako doobeda. Preto odporúčam si nechať na poobedie menej náročné úlohy a kľudne sem presunúť aj nenáročné pracovné telefonáty.

Treba však vedieť kedy prestať.

Ak si sa ráno neflákal a začal pracovať napr. o 7:00, tak by si mal s kľudným svedomím o 16:00 zaklápať notebook. Toto sa mne však málokedy podarí dodržať a reálne končím až o 17:00.

Samozrejme sú dni, kedy musíš pracovať o niečo navyše. Neurob však z toho pravidelnosť a extra čas si daj do nákladov alebo skonči prácu nasledujúci deň o niečo skôr.

Zdravé telo, zdravý duch

Obuj tenisky, foto: Arek Adeoye

Byť takmer celý deň zavretý doma a opakovať to 5-krát do týždňa vie poriadne rozkývať psychiku. Odpoveďou na tento problém je jednoznačne šport.

Tak ako hodinu času ušetríte cestou do roboty, to isté platí aj o ceste domov. Tento čas najlepšie využijete športovou aktivitou.

Nemusí to byť každý deň, no snažte sa o to aspoň každý druhý deň. Skočiť do fitka, vytiahnuť bicykel či obuť si bežecké tenisky. Možností pre pohyb je naozaj veľa. Prečistíte si hlavu a zároveň podporíte vaše svalstvo, ktoré dostáva sedavou prácou poriadne zabrať.

Ja ostatné roky praktizujem najmä beh a workout na preliezkach. V obidvoch prípadoch dobre pokecám popri pohybe aj s priateľmi a vnímam to nie ako povinnosť, ale doslova ako odmenu v rámci dňa.

Na behu je najlepšie, že ho viete praktizovať celý rok, a to za akéhokoľvek počasia. Ak máte ten dar, že bývate v blízkosti prírody, tak si beh zamilujete.

Určite sa oplatí dať si aj dlhší sólo beh (15km+). Poskytne vám to veľa priestoru na rozmýšľanie a nové nápady.

Na mieste záleží

Súhlasím s názorom, že je lepšie mať svoju kanceláriu v miestnosti, kde bežne netrávite veľa času a nemáte tam toľko možností na rozptýlenie. U mňa tento účel spĺňa hosťovská izba. Dokázal som ale pracovať aj zo spálne.

Výhodou home-officu je, že si viete vaše pracovné miesto dokonale prispôsobiť. Výberom kvalitnej stoličky, externého monitoru, veľkého stolu a podobne.

Niekedy sa človek potrebuje natiahnuť, tak si notebook položí na poličku a pracuje po stojačky. Inokedy si potrebuje spraviť pohodlie a presunie sa s počítačom na gauč. Možností je veľa, treba ale dodržať disciplínu.

Vyhnete sa zároveň aj komplikáciám, ktoré by ste v bežnom office museli riešiť. Silná klimatizácia, hlasné rádio, či výhľad do prázdna. Na domácej pôde si viete všetko nastaviť podľa seba.

Víkend patrí tebe

Vysoké Tatry, foto: Tomáš Malík

Po piatich odpracovaných dňoch je čas spraviť si pauzu. Nikto nedokáže pracovať nonstop. Môže sa stať, že máš toho veľa a obetuješ tomu víkend. No potom rátaj s tým, že v pondelok budeš mať veľké problémy dostať sa do tempa.

Sobotu odporúčam venovať práci v domácnosti. Tu a tam niečo opraviť, pomôcť s upratovaním, či zdokonaliť sa vo varení. Stále ti ešte ostane nejaký čas, ktorý môžeš venovať osobnému projektu, ku ktorému sa cez týždeň nedostaneš.

Nedeľu sa snaž nepracovať vôbec. To znamená navštíviť sv. omšu (ak si veriaci), pozrieť rodinu, zobrať deti (nemusia byť tvoje) niekam na výlet, čítať si, skrátka oddychuj a nestresuj sa. Drž sa od práce ďaleko, aby si v pondelok vstupoval do dňa fyzicky a duchovne oddýchnutý a plný sily.

Si sám sebe pánom

Tento pán ťa o zodpovednosti a disciplíne môže niečo naučiť, foto: JP

Home office ťa okrem iného naučí, že musíš byť zodpovedný sám za seba. Byť sám sebe pánom znie síce vábivo, je to však v realite ťažký boj plný premáhania sa. Je veľmi dôležité si vypracovať návyky a držať sa ich. Budovať disciplínu a byť na seba prísny.

Takýmto spôsobom sa z teba stáva líder a okrem zodpovednosti za seba budeš v budúcnosti schopný prijať zodpovednosť aj za druhých.

Urob si najprv poriadok vo vlastnej izbe, až potom rob poriadok vo svete.

Jordan B. Peterson

Verím, že home office sa pre teba a tvoje myšlienky stane produktívnym miestom. Dá ti viac slobody a naučí ťa lepšie využiť svoj čas, ktorého nie je vôbec veľa.

A ešte niekoľko rád na záver

(Tento zoznam samozrejme nie je úplný a budem ho časom aktualizovať)

2+

25 marca, 2020

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *